Monday, January 19, 2009

Bau Sekrap Getah

Saya sedang asyik mengajar waktu dia mengetuk pintu. Terkejut saya. Saya angguk dan dia terus masuk dan duduk di meja yang paling belakang. Kelas yang terhenti sebentar saya sambung semula.
Murid Tingkatan 4, mata pelajaran Bahasa Inggeris. Saya dah biasa dengan S, yang memang selalu lambat. Mula-mula dulu saya memang akan tahan dan soal dia. Tetapi setelah beberapa kali jawapan yang saya terima adalah sama, saya membuat keputusan untuk tidak bertanya lagi.

Dia tak pernah ponteng. Tapi S akan datang pukul 8 atau paling cepat pun 7.50 pagi. Dengan mukanya yang nampak letih dan seperti tak sempat mandi.
Namun dialah murid saya yang paling rajin. Rajin bertanya, rajin buat kerja rumah yang diberi, rajin menolong kawan dan guru.

Dulu-dulu saya akan tanya:
'Why are you late?'
'Emm, I'm sorry teacher'
'What happen?'
Murid dalam kelas tersenyum-senyum. S tak menjawab soalan saya.
Saya tanya lagi:
'Kenapa lambat? Dah pukul 8 ni baru sampai.'
' Saya tolong mak'
'Tolong mak buat apa?'
'Tapping rubber' - Masa nilah saya tau dia murid yang cerdik. Jawapannya cuma membuat saya diam dan saya suruh dia masuk dan duduk.
Dia tak pernah mengantuk dalam kelas walau pun dia bangun awal dan menoreh getah mengikut maknya.

Tapi memang badannya nampak letih dan kebanyakan hari dia datang ke sekolah dengan bau getah sekrap....Tapi saya tak kisah. Dia tetap murid saya...

Di mana dia sekarang agaknya?

2 comments: