Saturday, February 28, 2009

Bapak saya kaya!

Mengajar bahasa inggeris di sekolah Felda memang mencabar. Hari pertama saya masuk kelas saya mengajar menggunakan bahasa inggeris sepenuhnya. Kelas BI lah katakan. Bersemangat saya...Bila dah dalam 10 minit mengajar gitu, saya perasan ada muka-muka yang tercengang macam blank gitu. Rupanya majoriti dalam kelas tu memang tak faham apa yang saya cakap walau pun bahasa inggeris yang mudah. Jadi, terpaksalah saya campur-campur BI-BM. Kekadang bila dah sebut dalam BI, saya terjemah pulak ke BM. Baru lah nampak ada kepala-kepala yang mengangguk-angguk apa yang saya cakap.

Walau pun macam tu, beza anak2 Felda dan yang di bandar, ialah kesopanan mereka dan rasa rendah diri. Mereka juga cukup menghormati guru. Tapi ada juga yang nakal-nakal.

Pernah satu masa saya mengajar tusyen yang dianjurkan oleh pihak JKKK. Waktu malam dan ok jugak bayarannya. Satu malam tu tetiba je black-out. Tapi pihak JKKK nyalakan lilin sementara. Jadi saya pun sembang2 je dengan anak-anak ini sambil menasihati mereka supaya belajar bersungguh-sungguh, dan dapat membantu mak ayah kelak. Ada seorang yang nakal angkat tangan dan menyampuk.

'Saya tak belajar pun tak pe teacher'

'Kenapa pulak? Awak dah kaya ke?'

'A ah, teacher tak tau ke setiap keluarga kat Felda ni ada tanah 10 ekar?'

'O, gitu. Awak tau tak tanah tu bapak awak punya?'

'Tau, tu sebab saya dah kaya sebenarnya'

Dia gelak2 sambil kawan2 yang lain yang nakal2 jugak ketawa terbahak-bahak....

Itu yang dia fikir rupanya.... Saya tergelak jugak sebab ada jugak benarnya apa yang dia cakap. Kalau dinilai, memang mereka ni semuanya anak orang kaya rupanya...

2 comments:

  1. umor bape la ek anak2 tu..
    hehk3..

    ReplyDelete
  2. Salam cikgu.

    Masa kanak-kanak dulu mmg tak pernah fikir apa-apa. Pegi sekolah minta je duit ngan ayah atau emak. Tapi bila dh beranjak dewasa dan dah ada anak baru tau camne rasa bila dah jadi ayah. Baru tau camne peritnya cari duit. Masa kecik-kecik dulu mane ada pikir.

    ReplyDelete