Friday, November 6, 2009

Tindakan disiplin

Lama betul tak menulis apa-apa di asam garam ni. Sebenarnya banyak cerita hal guru dan sekolah. Tapi bila lama tak menulis, dah tak tau nak mulakan macamana.

Baru-baru ni sekolah terpaksa mengambil tindakan disiplin ke atas 3 orang pelajar yang gambar mereka tersiar di ruang maya yang ramai boleh melihatnya. Gambar yang agak mencabar itu cukup memalukan sekolah. Apatah lagi status sekolah ialah sekolah agama. Di mana maruah anak-anak ini sewaktu gambar mereka diambil. (Mereka ambil sendiri)
Yang lebih menyedihkan lagi, mereka akan menghadapi SPM tak lama lagi. Tindakan terpaksa diambil sebagai hukuman kepada mereka dan pengajaran bagi pelajar yang lain.
Apakah mereka sangka oleh kerana SPM dah hampir, sekolah tak boleh mengambil tindakan apa-apa?
Cabaran teknologi moden, internet dan laman web sosial(facebook, myspace, friendster dll) menyebabkan sekolah terpaksa membuat amendmen terhadap undang-undang sedia ada.
Itulah hakikat kemodenan, ada yang terpaksa dikorbankan. Nampak gayanya, maruah anak2 akan terkorban jika budaya baru ini tidak dapat dikawal. Apa-apa pun, didikan agama adalah kunci segala-galanya. Menjadi 'bullet proof vest' yang akan menghalang anak-anak ini dari terkorban....

aah...coretan dari isi otak yang penat dan berserabut..
2010 akan lebih mencabar.....
perancangan sekolah masih perlu diteruskan.
so tak de cuti la nampaknya...

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. itulah trend pelajar sekarang.. jadi bertambahlah tugas kita untuk menyelitkan sedikit sebanyak tentang etika maya ni dalam P&P..

    Apapun.. teruskan usaha!!!!!


    Zuey
    bintangzue.blogspot.com

    ReplyDelete